Finlayson haluaa muuttaa maailmaa läpinäkyvämmäksi

Kun skotlantilainen James Finlayson tupsahti vuonna 1820 Tampereelle keskelle ei mitään, harva arvasi, että muutamassa vuosikymmenessä kylässä toimisi Pohjoismaiden suurin teollinen yritys. Millä ehdoilla designyrityksen liiketoiminta jatkuu seuraavatkin 200 vuotta? Finlaysonilla uskotaan edelleen edelläkävijyyteen ja rohkeuteen: tekstiiliteollisuus joutuu pohtimaan yhteisiä vastuullisuuden pelisääntöjä pikaisesti ja Finlayson haluaa olla keskustelussa mukana.

Vastuullisuuden esteenä on niin yritys- kuin kuluttajapinnassa sama haaste: välinpitämättömyys. Finlaysonin teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset tiedostavat vastuullisten kulutusvalintojen merkityksen, mutta ostohetkellä laiskuus ja mielihalut vievät voiton. Jo 70 prosenttia suomalaisista uskoo vastuullisilla kulutusvalinnoilla olevan vaikutusta ympäröivään yhteiskuntaan, mutta 40 prosenttia ei juurikaan jaksa selvittää hankintojensa vastuullisuutta. Ihmisten hyvien aikeiden ja käyttäytymisen välillä on siis vastuullisuusvaje, niin sanottu green gap -ilmiö.

Finlayson halusi avata vastuullisuustalkoot järjestämällä helmikuun alussa viikon mittaisen Bed Peace -sänkymielenilmauksen. Sänkymielenilmaus lainaa idean 50 vuoden takaisesta, Beatles-legenda John Lennonin ja Yoko Onon protestista, jossa taiteilijapariskunta linnoittautui päiväkausiksi Hilton-hotellin vuoteeseen.

Finlayson haastoi vaikuttajia mukaan keskustelemaan tekstiilialaan ja -kuluttamiseen vastuullisuushaasteista ja välinpitämättömyyden lääkkeistä. Tavaratalo Stockmannin ikkunaan pedattuun sänkyyn astuikin pitkä rivistö suomalaisia mielipidevaikuttajia tieteen, taiteen, politiikan ja median saroilta avaamaan ajatuksiaan vastuullisuuden vallankumouksesta.

*Finlaysonin Deeply Research Oy:llä teettämä tutkimus toteutettiin tammikuussa 2021 ja siihen vastasi 1500 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista. Lisäksi järjestettiin neljä ryhmäkeskustelua, joihin osallistui yhteensä 24 eri segmenttien edustajaa.

Julkaissut Katja

Kirjailija ja yrittäjä, joka haluaisi ajatella vastuullisuutta lähimarketin aukioloaikojen sijaan.