Matkailijaidentiteetti uusiksi: paremmat reissut vähemmillä päästöillä

tramway between buildings

Jokainen Tinderissä pyörähtänyt ihminen tietää, että matkustaminen on suomalaisten lempiharrastus. On vaikeaa löytää profiilia, jossa ei olisi emojirivistöä ilman lentokonetta, rantavarjoa ja drinkkiä.

”Passissa 46 leimaa ja lisää tulee!”
”Lähtisitkö kanssani piipahtamaan kaupunkilomalle?”
”Mittarissa enemmän maita kuin ikävuosia.”
”Matkustelu on tärkeä osa identiteettiäni.”

Matkailulla kerskaillaan ja rehennellään, vastuullisuudella ei niinkään. Lentokilometreillä brändätään itsensä maailmankansalaiseksi, vaikka minä swaippaisin mielelläni oikealle ne todelliset maailmankansalaiset, joka tekevät töitä sen eteen, että maapallo säilyisi elinkelpoisena muillekin kuin meille hyväosaisille suomalaisille.

Ajatus matkailusta osana identiteettiä on kiinnostava. Ylen kolumnisti Kati Kelola kirjotti matkailun kielletystä nautinnosta ja raamitti matkailun ihmiselle luontaiseksi toiminnaksi väittämällä, että ”elämänmuotomme on riippuvainen ihmisten ja tavaroiden liikkumisesta”. Matkailun tärkeyttä hän perusteli sillä, että se lisää empatiaa ja solidaarisuutta.

Väitteen tueksi ei esitetty mitään dataa. Tilastojen ja Tinderin perusteella meidän suomalaisten pitäisi olla maailman empaattisin ja solidaarisin kansakunta. Vaikuttaako todella siltä? Ei minustakaan. Onnellisia toki mitatusti olemme.

Lisäksi voisin kysyä, vetikö Marco Polo tosiaan Euroopan ja Kiinan väliä halpalentoyhtiön turistiluokassa neljä kertaa vuodessa erikoishintaan 69€/suunta?

Olen kuitenkin Kelolan kanssa jossain määrin samaa mieltä siitä, että kotiin jääminen ei ole ainoa vastuullinen ratkaisu. Mutta ei siksi, että ihmisyys, Silkkitie ja muinaiset roomalaiset vaan siksi, että matkailu on mahdollista vähemmilläkin päästöillä eikä se ole ristiriidassa identiteetin kanssa, päinvastoin. Meidän pitää vain opetella kuluttajina uusia temppuja ja nähdä matkailu luksuksena, jota se on.

Kun ryhdyin itse lentolakkoon muutama vuosi sitten, tajusin, että matkailijaidentitettini kaipasi päivättämistä. Olin ollut jumissa. Ainoa käyttöliittymäni paikasta toiseen siirtymiseen oli lentäminen, en tiennyt Sveitsin junayhtiön nimeä tai matka-aikaa Tukholmasta Kööpenhaminaan. Kun haastoin itseni käyttämään muita kulkuneuvoja, löysin junarataverkostosta aivan uuden maailman, joka jopa lisäsi matkustamisesta saamaani iloa. Kesällä 2019 kokeilin voiko Kroatiaan matkustaa maata pitkin. Kyllä voi, vaikka se vaatikin aikamoista kikkailua. Fiilikseni hotellin pihalla oli kuitenkin euforinen. Matka perille oli ollut ainutlaatuinen kokemus ja sähköisten varausjärjestelmien käyttämisen taidonnäyte, ei mikään typerä passinleimapeli.

Mikä vielä tärkeämpää, pandemia on avannut monen silmät kotimaan matkailulle. Visit Tampereen kanssa tehty yhteistyö, jossa paikalliset asiantuntijat suunnittelivat minulle lapsiperheen matkaohjelman, on edelleen reissujeni TOP3:ssa. Haluankin matkustaa kotimaassa paljon enemmän, mutta ideoita puuttuu. Suomalaisten matkailuyrittäjien kannattaa käyttää vaikuttajia paitsi markkinointiin myös konseptien testaamiseen ja palvelumuotoiluun, jotta mahdollisimman moni näkisi jatkossakin kotimaan kohteen aitona vaihtoehtona Las Palmasille ilmastoeroista huolimatta.

Matkailukeskustelu kaipaa älyllistä rehellisyyttä. Matkansa voi aina perustella itselleen jollain syyllä: maailmankansalaisen identiteetillä, ystävän/sukulaisen tapaamisella, kaamosmasennuksen hoitamisella, uusiin kulttuureihin tutustumisella ja tärkeällä työtapaamisella. Aivan. Mutta kun toisessa vaakakupissa on ilmasto, mikään näistä perusteluista ei oikein kanna, ei identiteetti eikä edes työ. Olisi suoraselkäisempää todeta, että matkustaminen tuottaa iloa monella tapaa, ja vaatia, että tuota iloa saisi kokea päästöttömästi, myös täällä pussinperällä. Kyllä se uusi identiteettikin sieltä löytyy.

Ps. Sillä välin voimme kadehtia tukholmalaisia, jotka pääsevät yöjunalla Berliiniin vielä tänä vuonna.

Julkaissut Katja

Kirjailija ja yrittäjä, joka haluaisi ajatella vastuullisuutta lähimarketin aukioloaikojen sijaan.