Vastuullisuusviesti kerrottavana? Näin valitset oikean vaikuttajan!

photo of woman writing on tablet computer while using laptop

Sana ”vastuullisuus” putkahtelee mainoksissa esille taajaan. Vastuullisuudesta on tullut modernin synonyymi ja siitä halutaan kertoa myös vaikuttajien kautta. Markkinointitiimi joutuukin yhä useammin pohtimaan, millainen vaikuttaja sopii kertomaan yrityksen omaa vastuullisuusviestiä.

Tarjolla on karkeasti jaoteltuna kolmea eri vaikuttajaryhmää.

1) VASTUULLISUUSENTUSIASTI eli vastuullisuuteen perehtynyt vaikuttaja. Hän on kestävän elämän genren intohimoinen sanansaattaja ja asiantuntija ja aihe on hänen kanaviensa kantava teema. Hän on parhaimmillaan tehnyt töitä vastuullisuuden parissa jo vuosikaudet ja tuntee keskusteluraamit perinpohjin. Hänen yleisönsä haluaa kuulla, millaisia valintoja vaikuttaja tekee, mutta he ovat myös hyvin kriittisiä, joten keskeneräisen tuotteen tai palvelun kautta ei kannata heitä lähteä tavoittelemaan.

2) VASTUULLISUUSPOSITIIVINEN eli vastuullisuudesta kiinnostunut vaikuttaja. Hän tarttuu vastuullisuusaiheeseen mielellään ja säännöllisesti vähintään yhden ulottuvuuden – kuten vaikkapa reilun vaatekaapin – kautta. Hän tekee arjessaan säännöllisesti vastuullisuustekoja ja tietää, että pakkausta tärkeämpää on pakkauksen sisältö. Hänen yleisönsä seuraa häntä hieman takamatkalta, mutta kiinnostuneena, joten kampanjan onnistumisen ratkaisee dialogi.

3) VASTUULLISUUSNEUTRAALI vaikuttaja suhtautuu vastuullisuuteen hieman väistellen. Hän katsoo, että vastuullisuus ei ole hänen teekuppinsa, mutta on avoin kuuntelemaan, jos kiinnostava yhteistyö osuu kohdalle – tällöin yrityksen täytyy vakuuttaa ensin vaikuttaja. Tämän vaikuttajan yleisölle vastuullisuus itsessään ei ole ylevä tavoite, mutta he voivat olla yllätettävissä hyvällä näkökulmalla tai haasteella. Mitään kovin laimeaa perusviestiä ei kannata tälle yleisölle lähteä tarjoilemaan.

Sopiva vaikuttaja voi löytyä mistä ryhmästä tahansa, sillä onnistuminen riippuu viestistä ja kohderyhmästä. Pahiten vastuullisuusmarkkinoinnissa mennään metsään, kun vääränlainen viesti tarjoillaan väärälle yleisölle. Kampanjasuunnittelussa onkin olennaista aloittaa yleisödatan tarkastelusta: millaisia motivaatioprofiileja vaikuttajien seuraajista löytyy? Viesti kannattaa muotoilla tavoiteltavien profiilien kiinnostuksen, ei yrityksen brändikirjan mukaan.

Jos päätöksenteko on tämänkin jälkeen jumissa, vilkaisu vaikuttajan sisältöihin voi auttaa: surffaa postauksia, etsi tunnisteita, tee hakuja.

Löytyykö vaikuttajalta avoimuutta ja heittäytymiskykyä? Kestävään elämään tähtäävissä muutoksissa on pistettävä itsensä likoon. Niin yrityksen kuin vaikuttajankin on tärkeää tunnustaa olevansa epätäydellinen ja olla mahdollisimman avoin kipupisteidensä kanssa, jolloin kampanjan kommenttiosiossa ei päädytä väittelemään vastuullisuuden puheoikeudesta. Tosiasioiden tunnustaminen on paras alku mille tahansa haasteelle.

Millaisia yhteistöitä vaikuttaja tekee? Vastuullisuudessa yrityksen ja vaikuttajan brand match on tärkeä. Vaikuttajan sisällöntuotantoa ohjaa aina uskottavuus, joten jos vaikuttajalla näkee niin pikamuoti- kuin pekonikampanjoitakin, hänellä ei välttämättä ole kovin korkea auktoriteetti vastuullisuusaiheissa, vaikka yleisö olisikin suuri. 

Millainen vaikuttajan yleisösuhde on? Katse kommentteihin ja vuorovaikutukseen! Erityisesti herkästi provosoivissa aiheissa kuten ruokailutottumuksissa vaikuttaja tempautuu välittömästi mukaan keskusteluun. Silloin on vähintään yhtä tärkeää, että hän osaa hoitaa myös kommentoinnin mallikkaasti.

Lopuksi on aina hyvä vilkaista omaa toimintaa. Yritys on yhtä lailla osa muutosta, joka voi inspiroida ja osoittaa vastuullisuutta myös yrityskulttuurin tasolla. Millaisella yhteydenotolla lähestyt vaikuttajaa tai vaikuttajatoimistoa? Edes vannoutunut vastuullisuusvaikuttaja ei ole minkä tahansa vastuullisuutta liippaavan kampanjan puoli-ilmainen äänitorvi. Hän haluaa tehdä töitä ammattilaisten kanssa. Työmoraalista kertoo realistinen mediabudjetti, jossa vaikuttaja saa korvauksen työstään. Hyväntekeväisyyttä voi harjoittaa yksityishenkilönä.

Haluatko kuulla lisää vaikuttajien valinnasta tai yleisöjen motivaatioprofiileista? Ota yhteyttä, juttelemme mielellämme!

Julkaissut Katja

Kirjailija ja yrittäjä, joka haluaisi ajatella vastuullisuutta lähimarketin aukioloaikojen sijaan.